söndag 9 maj 2010

Med fina ord kan man komma långt på en tenta, men inte i vardagen..

Jag måste tillägga något intressant innan jag går och lägger mig och troligen kommer drömma ännu en mardröm om IG på tentor (att plugga i sängen leder tydligen till att kroppen förknippar sängen med plugg, vilket i sin tur leder till att all ångest jag haröver tentorna släpps loss under nätterna, vilket gör att jag vaknar med ångest över alla prov jag haft i mina drömmar under nattens gång. Underbart).

Jag finner det nämligen väldigt fascinerande att jag när jag lämnar Spanien kan slänga ur mig ord såsom "Orfebrería" (=smide i ädelmetall), "Un golpe de estado" (=stadskupp), "una rendición incondicional" (en ovillkorslös kapitulering), "insostenible" (ohållbar) och "la ganadería" (boskapsskötsel). Allt detta - och jag kan forfarande inte hålla en hel konversation på spanska. Muy bien hecho, Ida..


Men be mig prata om det spanska inbördeskriget, så ska ni minsann få höra på massa fina ord!



El famoso bombardeo de Guernica, por aviación alemania, de Picasso

Inga kommentarer: