måndag 17 november 2008

No energy, no sparkle... now what?

Jag hade fått upp massa energi att lägga på skolan efter jag pratade med kussen min och fick hjälp med vad jag skulle läsa. Sen kom programansvarig och pratade för klassen idag och han gick bara igenom kurserna som kommer nu framöver i vår. Och genast försvann all min energi och jag tappade allt intresse och allt känns bara så....jobbigt. Hur ska jag klara av allt det där utan grunden som krävs för det? Det känns bara som om allt är, ja, fel liksom. De pratar om programmeringspråk och fokuset ligger på att vi ska klara av det och de babblar på om att det inte bara är att göra minsta möjliga för att lära sig, man måste öva öva öva, det är erfarenheten som lär en inför framtiden. Och sure, jag köper det. Om jag hade haft mer intresse i förra programmeringskursen så skulle jag säkert haft en större grund att stå på nu. Men det känns bara... om jag nu vill öva, vart ska jag börja liksom? Det är tre språk i denna kurs att lära sig! Och ingen tid att läsa boken. Men framförallt:
Varför ska vi ens lära oss att programmera ett program innan vi lär oss hur vi designar det? Jag har ingen som helst designgrund att stå på. Jag vet ingenting om färg och form och layout, ingenting om hur människan fungerar och tar emot information. Är det inte sådant man ska lära sig först?

Inga kommentarer: