söndag 6 december 2009

Söndagsfunderingar

Jag kan inte sluta förvånas över hur tv-serier engagerar människor, och framförallt mig. Jag har börjat kika på serien Greek nu och hela mitt liv kretsar kring den. Det är så underbart, härligt, spänande, intressant.. och ganska så patetiskt. Att jag glömmer bort mitt eget liv och lever mig in i andras istället. Varför blir det så för? Varför vill man leva någon annans liv, istället för att bygga vidare sitt eget? Alla de timmar jag lagt på serier skulle jag kunna gjort massa andra saker istället, byggt nya vänskapsband, funnit the love of MY life... Istället sitter jag framför datorn och drömmer mig bort... Men samtidigt - Böcker har fascinerat människor i flera hundra år. Av någon anledning är det mer accepterat att läsa böcker än att se på tv. Att läsa böcker, det är fint det. Man är duktig om man gör det. Vad är skillnaden? Båda sakerna handlar om att fly från verkligheten, in i någon annans liv. Ibland blir det bättre, ibland är det bara hemskheter. Men vi flyr. Är det så illa? Om och det är det - vad är det vi vill fly ifrån?

Alla dessa frågor, utan några svar.

Inga kommentarer: