söndag 30 augusti 2009

OPERATION KÖPSTOPP STARTAR

Då var det dags. Dags att krama åt plånboken riktigt hårt, här ska inte spenderas onödiga slantar! Jag ska ta kontroll över min egen ekonomi. Om Minilli klarade det sist kan jag klara det nu. Det är dags - Operation köpstopp startar från och med 00:00 den 31 augusti.

Vad är då operation köpstopp?
Det hela går ut på att inte spendera onödiga pengar på små saker jag egentligen inte behöver. Ett nytt linne, ett halsband, en ny ögonskugga... I princip allt sånt jag redan har hemma. Självklart får saker såsom mat, skolgrejer och saker som verkligen behövs införskaffas (till exempel behöver jag ta en ny bild till mitt körkort - helt ok). I mitt fall är det stopp för allt onödigt nytt förutom:
  1. Strumpor. Jag tror jag har fyra par strumpor kvar. Om jag en dag under denna utmaning vaknar och inte finner några strumpor får jag köpa de strumpor jag behöver för att inte gå barfota köpstoppet ut.
  2. Hudprodukter. Jag har slut på allt sånt. Jag ska investera i mammas bra aloe vera grejer, de räcker ett år framöver. En dyr summa att lägga från början, men jag tror jag tjänar på det hela i längden.
  3. Tågbiljett till Göteborg. Jag såg två billiga avgångar till Oktober, som jag måste köpa nu så de inte försvinner.
  4. Alkohol. Tyvärr. Det är nollning tre veckor framöver och då kommer självklart en del öl att slinka ner. Men jag ska inte festa lika mycket som jag gjort de tidigare åren utan fokusera mig på skolan också. På så sätt hoppas jag minska ner mängden alkohol - dvs inte göra av med lika mycket pengar.
Sen ska det dras ner på vissa saker. Fika till exempel. När jag studerar tenderar jag att köpa te och muffin varje gång jag är i skolan. No more. Nu ska jag ta med mig te och macka hemifrån. En gång i veckan kan jag få unna mig fika - antingen i skolan eller på stan. Jag ska inte heller äta ute, utan börja laga mat hemma, planera min vecka och inhandla det jag behöver. Göra matlådor - allt sånt som vuxna strukturerade människor sysslar med.

Jag ska göra mitt allra bästa för att klara av detta. Mitt mål är att lyckas lägga undan 2000 kronor denna månad och senare månader minst 1000 kronor. Men i och med att jag har väldigt svårt för att hålla i mina slantar börjar jag lugnt för att inte skrämma mig själv - första operation Köpstopp kommer hålla på en månad - alltså fram till den 31 September.

Är ni med på utmaningen?

4 kommentarer:

hny sa...

jag är med dig!

Milla sa...

Okej, nu gäller det! Jag hejjar på dig och ställer mig solidariskt under ett liknande köpstopp =)

Lycka oss till!

josse sa...

Hej. är du upptagen på lördag kväll /natt ? :D

Linnéa sa...

Haha! Så mkt som du får köpa så är det väl inget köpstopp!!! Haha!