tisdag 17 november 2009

Interaction design - min nya passion?

Jag vet inte vem som har gjort det eller vart hon är - men någon har trollat bort den ursprungliga oroliga och skoltrötta Ida. Hon som tycker alla skolböcker är tråkiga, gäspar under föreläsningarna och vill hem och sova (okej så illa är det inte alltid..) - just nu sitter en Ida som seriöst är intresserad av interaktionsdesign framför datorn. Och allt på grund av en rapport jag läste till skolan nu i eftermiddag. Den fick mig att le, den fick mig att tänka, den fick mig att inse att jag kan visste göra saker och ting! Så jag googlade runt lite på D. Norman och J. Nielsen - två gudar inom mitt ämne - och det fick mig att hitta massa intressanta böcker! Dessa böcker vill jag nu införskaffa till min bokhylla, utan inbördes ordning:

  • The design of everyday things - Don Norman
  • Prioritizing web usability - Jakob Nielsen
  • Don't make me think!: A common sense approach to web usability - Steve Krug
  • Sketching user experiences: getting the design right and the right design - Bill Buxton
  • Designing interactions - B. Moggridge
  • Thoughtful interaction design: A design perspective on information technology - J. Lowgren
  • Thoughts on interaction design - Jon Kolko
  • Mobile interaction design - Matt Jones & Gary Marsden
Med dessa böcker, plus de jag har i min hylla, lär jag kunna få ihop ett ex-jobb som får alla företag att vilja anställa mig. Vad är det som säger att jag inte kommer bli nästa Gud inom informationsdesign/interaktionsdesign? =)

Inga kommentarer: