torsdag 3 september 2009

Färskost. Ooooooscht!

Då min vän Emma startat sin blogg HEmma hos Emma (väldigt fiffigt namn!) och är så himla kreativ varendaste dag vill jag härmed meddela att även jag kan vara väldigt kreativ. I afton har jag och Bönan gjort både färskost och ciabatta. Färskosten är himla enkel att göra så tycker jag alla borde testa!


Färskost

1 pkt filmjölk
3 dl gräddfil
kaffefilter
salt
peppar
vitlök

Blanda filmjölken och gräddfilen i en kastrull. Värm till ca 48-50 grader, eller då ni ser att det börjar klumpa sig och bli lite mer ostliknande.

Ta kaffefilter och placera ut i durkslag som står så de kan rinna av (eventuellt i en kastrull). Fördela ut den rinnande ostmassan i kaffefiltrerna och låt det sedan rinna av tills du har en fast massa kvar i varje filter. Häll ut all massa i en bunke och rör om lite granna.

Tillsätt salt och peppar efter behag. Pressa i vitlök, 1-3 klyftor beroende på hur stark smak man vill ha.

Kryddning alternativ 1 - vanlig färstost med vitlök
Tillsätt endast persilja till vitlöken. Mumma!

Kryddning alternativ 2 - starkare variant med ajvar relish.
Tillsätt ajvar relish, paprikapulver och lite chili. Spicy!

Servera med ett gott bröd till och en kopp te. Mysigt!

4 kommentarer:

Linnéa sa...

Är det gött då?

HON SOM ÄR JAG sa...

Det är fruktansvärt gött!!! Tipsar också om att ha det på ett digestive kex - det är inte bara gött - det är fantastiskt gött!

Emma sa...

Åh Ida vad glad jag blir. Måste självklart testa din ost också :) Ses vi snart? Kram

HON SOM ÄR JAG sa...

Ja vi får ta och styra upp något snart emma. Vi skulle kunna göra något kreativt tillsammans? :D