torsdag 11 mars 2010

Ny respekt och nya vinklar

Efter att ha varit i Park Guell två gånger innan trodde jag inte denna gång skulle bli så intressant. FEL! Vår guide, som är läskigt intresserade av konstiga saker såsom stenar och byggnader, visste typ allt om denna park. Han förklarade för oss meningen med konstruktionen, varför det är byggt som det är byggt. Och helt plötsligt fick jag en helt annan respekt för parken, för Gaudí. Nästan...vördnad. Helt plötsligt ville jag också sitta vid ödlan och röra vid det nästan magiska vattnet. Så jag tar tillbaka det jag sa: om ni kommer hit och vill se park guell kan jag följa med och ta er på en rundtur och berätta alla intressanta saker jag lärt mig.

Men eftersom detta var tredje gången var jag ju tvungen att liva upp motiven lite granna, så försökte ta andra motiv, andra vinklar. Det gick som det gick... Fascinerande var i alla fall att det låg snö kvar på marken efter det så kallade snöovädret. Men steget efter såg man blommor och citrusträd blomma för fullt. Ganska stora kontraster!



Inga kommentarer: